وبلاگ دانش آموزی مدرسه همت

مطالب علمی و زندگینامه ها و ..

مطالب علمی و زندگینامه ها و ..

با دکنر حسابی بیشتر آشنا شوید ..

جمعه, ۱۳ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۳۷ ب.ظ

 

استاد دکتر محمود حسابی چهره برجسته علم و فرهنگ معاصر و بنیانگذار فیزیک نوین ایران در سال ‪ ۱۲۸۱‬شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد.

 

 

دکتر حسابی در ‪ ۷‬سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت با تنگدستی و مرارت‌های غربت آغاز و از ابتدا تا پایان تمامی تحصیلات عالیه در میان همشاگردی‌هایی از کشورهای مختلف سپری کرد. در منزل قرآن کریم، گلستان و بوستان سعدی، غزلیات حافظ و منشات قائم مقام را نزد مادرش "گوهرشاد حسابی" آموخت.

 

دکتر حسابی علاوه بر تسلط بر چهار زبان زنده دنیا، در موسیقی و نواختن ویولن و پیانو دستی داشت و در چند رشته ورزشی کسب موفقیت کرد و در شنا دارای دیپلم نجات غریق شد.

 

محمود حسابی در ۱۲ شهریور سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو درگذشت. آرامگاه (خانوادگی) وی در شهر تفرش قرار دارد.

دکتر حسابی در سن‌ هفده‌سالگی‌ لیسانس‌ ادبیات‌، در نوزده‌ سالگی‌ لیسانس‌ بیولوژی‌ و پس‌ از آن‌، مدرک‌ مهندسی‌ راه‌ و ساختمان‌ را اخذ نمودند. در آن‌ زمان‌ با نقشه‌کشی‌ و راه‏سازی‌ به‌ امرار معاش‌ خانواده‌ کمک‌ می‌کردند. استاد همچنین‌ در رشته‌های‌ پزشکی‌، ریاضیات‌ و ستاره‌شناسی‌ به‌ تحصیلات‌ آکادمیک‌ پرداختند. شرکت‌ راه‏سازی‌ فرانسوی‌ که ‌استاد در آن‌مشغول‌ به کار بودند، به پاس‌ قدردانی‌ از زحماتشان‌ ایشان‌ را برای‌ ادامه‌ تحصیل‌، به‌ کشور فرانسه‌ اعزام‌کرد و بدین‌ ترتیب در سال‌ ۱۹۲۴ م به‌ مدرسه‌ عالی‌ برق‌ پاریس‌ وارد و در سال ‌ ۱۹۲۵ م فارغ‌التحصیل‌ شدند.

 

دکتر حسابی هم‏زمان‌ با تحصیل‌ در رشته‌ معدن‌، در راه‌آهن‌ برقی‌ فرانسه‌ مشغول‌ به‌ کار گردیدند، و پس‌ از پایان‌ تحصیل‌ در این ‌رشته، کار خود را در معادن‌ آهن‌ شمال‌ فرانسه‌ ومعادن‌ زغال‌ سنگ‌ ایالت‌ «سار» آغاز کردند. سپس به دلیل‌ وجود روحیه‌ علمی‌، به‌ تحصیل‌ و تحقیق‌ در دانشگاه‌ سوربن‌ در رشته‌ فیزیک‌ پرداختند، و در سال‌ ۱۹۲۷ (م) در سن‌ بیست‌ و پنج‌ سالگی، دانش‏نامه‌ دکترای‌ فیزیک‌ خود را با ارایه‌ رساله یی تحت‌ عنوان‌ «حساسیت‌ سلول‏های ‌فتو الکتریک» با درجه‌ عالی‌ دریافت‌ کردند.

 

 

دانلود مصاحبه دکتر حسابی : https://www.namasha.com/v/bFFwBDof

 

  • admin admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.